Rudyindahouse에 대한 스토리텔링

장서윤(얼터사이트계선 전시·홍보팀장)

Rudyindahouse는 어릴 적부터 힙합과 농구, 스트리트 패션에 관심이 많았다. 우리나라에서 예체능이란 다수가 선호하는 주류문화로 자리 잡기 어려운 게 현실이지만 작가는 오히려 그런 점에 더욱 흥미를 느꼈다. 서브컬처를 구성하는 수많은 요소 중에서도 작가가 가장 좋아하는 아이템은 스니커즈였다. 쉬지 않고 쏟아지는 신상들의 이름과 특징은 당연히 모두 기억하고 있었고, 일부러 아디다스와 나이키 매장에 취직해서 일을 하기도 했다. 스스로를 몸만 큰 어린이라고 생각했을 정도로 스니커즈에 대한 그의 집착은 엄청났다. 그렇게 한참을 스니커즈에 열광하던 중 작가는 문득 스니커즈의 내부 구조가 궁금해졌다. 바로 자리를 잡고 앉아서 ‘나이키 에어모어 업템포’를 해체하기 시작했다. 좋아하는 물건을 직접 해체하는 심리를 나는 온전히 이해하기 어렵다. 다만 전자기기를 너무 좋아해서 나중 일은 생각 안 하고 집 안의 기계들을 모두 뜯고 보는 어린아이와 같은 마음이 아니었을까 유추할 뿐이다. 지금은 나름대로의 노하우가 쌓여 치과 도구와 히팅 건, 아세톤을 사용해 깨끗하게 해체할 수 있지만 당시에는 아무것도 모르고 시작해서 우여곡절이 많았다. 커터 칼을 가지고 튼튼히 박음질 되어 있는 실을 한 올 한 올 뜯어내고, 딱딱하게 굳은 본드를 제거하기 위해 멀쩡한 스니커즈에 뜨거운 물을 붓기도 했다. 그렇게 얻은 조각들이 어디서 나온 건지 보여주기 위해 스니커즈가 사방으로 해체되는 순간을 포착한 것처럼 조각들을 다시 조립했다. 그 과정에서 고정력이 없는 끈을 공중에 떠 있는 것처럼 보이게 하려고 철사를 끼워 넣거나, 막 떨어져 나온 순간임을 나타내기 위해 해체 과정에서 생긴 스크래치를 복원하지 않는 등의 규칙도 많이 생겼다. 그렇게 분해한 조각들에 작가의 손재주가 더해지자 스니커즈의 디자인과 컬러에만 매력을 느끼던 때보다 훨씬 재미있는 일들이 시작되었고, 그리 오래 지나지 않아 사람들은 그를 스니커 아티스트라고 부르게 되었다.

작가노트

내가 서브컬처 안에서 아티스틱 한 활동을 할 수 있지 않을까라는 생각은 자주 했었다. 하지만 아티스트가 되겠다는 분명한 목표를 가지고 스니커즈를 해체했던 것은 아니다. 해체하고 얻은 조각들을 어떻게 하면 멋있게 보이게 할 수 있을까 하는 고민과 멋있게 만든 결과물을 나와 같은 스니커즈 마니아들과 공유하고 싶은 마음이 전부였다. 내가 발견한 스니커즈의 새로운 면을 많은 사람들에게 보여주고 싶었을 뿐인데 그런 일관된 집착, 남다른 애정의 방식이 사람들에게는 예술로 보였던 것 같다. 그 사람들 덕분에 스니커즈에 미쳐 있던 나는 미친놈에서 아티스트가 되었다. 전혀 예상하지 못했던 상황이지만 이제야 내 인생의 종착점이 어디쯤인지 알 것 같으니, 앞으로도 내 방에는 신고 다닐 스니커즈보다 뜯고 찢겨 나갈 스니커즈가 더 많을 예정이다.

작가약력

Rudyindahouse (b.1982~)

@rudyindahouse_

개인전

2023Break up To Make up, 얼터사이트계선, 서울
2018Rudy gets Rude, 신단비이석예술 갤러리, 서울

단체전

2022UNDERCOVER, 제인 클레어, 서울
Shapeshifters, Kunstlinie, 알메르
新-해체주의展, meta [Z], 서울
2019SIDELINE, Rare by Blue, 서울

특별전

2022팝업 전시, 현대백화점 천호점, 서울
스니커즈 바이 유, 갤러리 H, 서울
Rudyindahouse x Foot Locker, Foot Locker 부산점, 부산
2021Salomon ‘Almighty Voyage’, 8DIVISION, 서울
20195yrs Footshop Anniversary, Footshop, 프라하
2019 球鞋市集, 송산 문창원구, 타이페이
SneakerLAH 2019, MVEC, 쿠알라움프루
S[e]OUL KOREA 분더샵 패션위크 2019, 분더샵, 서울
스니커하우스 4, SFactory, 서울
RUDYINDAHOUSE EXHIBITION, atmos Bangkok, 방콕
RUDYINDAHOUSE EXHIBITION, atmos Ginza, 도쿄
Paris Live Deconstruction Exhibition / Exposition, Structure Paris, 파리
White Street Market 2019, Superstudio Più, 밀라노
2018Battle Force Seoul, Baesan, 서울
스니커하우스 3, SFactory, 서울
RUDY X FOLDER, 폴더 홍대점, 서울
청춘을 커스텀하다, KB청춘마루, 서울
스니커하우스 #2, KBS스포츠월드, 서울
힙합플레이야 페스티벌 2018, 난지한강공원, 서울
제1회 스니커헤즈콘, PLACE1, 서울

   

아트페어

2020CREATORS’ GROUND, 코엑스, 서울
SNEAKER FACTORY, Changsha IFS, 창사

브랜드 협업프로젝트

Adidas, Nike, Puma, Vans, Timberland, On Running, Gucci , JW Anderson, Karhu, Folder, Footlocker, atmos, FRAME, 8DIVISION, Hypebeast, Highsnobiety, Industry PDX, Terra 外 다수

Story about Rudyindahouse

Chang, Seoyoon(Alter Sight Kesson, ART·PR Team Manager)

Rudyindahouse grew up with a passion for hip-hop, basketball, and street fashion. In Korea, achieving mainstream success in the arts and sports is like searching for a needle in a haystack, yet the Artist enjoyed that part too. Among the myriad items representing subculture, sneakers were his favorite. Amidst the sea of new sneaker releases, the Artist had the ability to recognize each model by its number and design. He even worked at Adidas and Nike stores just for the sake of sneakers. The Artist’s obsession with sneakers was so intense that he felt like he was a child trapped in an adult’s body.

As he immersed himself in sneakers, curiosity ignited within him. Suddenly, he was curious about the structure of his passion. He decided to dismantle his cherished pair of “Nike Air More Uptempo.” While I struggle to fully comprehend the mindset behind dismantling beloved possessions, I can only speculate a childlike curiosity akin to disassembling every electronic device in the house without considering the consequences.

Now as an expert in sneaker dismantling, he possesses the necessary tools, including a heating gun and acetone, for the meticulous process. However, during his initial attempts, he lacked the requisite know-how. He used a box cutter to cut through sturdy threads and removed the glue by simply pouring hot water onto the sneakers. After disassembling the pieces, the Artist skillfully reassembled them, capturing the essence of the disassembly and showcasing the origins of each part in the right place. As he progresses, He sets a number of rules in his reassembly. He may use wire to create an illusion of laces floating in mid-air, or he may not polish scratches in the sneakers’ parts to preserve the authenticity of the disassembly. His artistic touch to the disassembled pieces started something that fascinated him even beyond the design and color of the sneakers. Before long, he was called The Sneaker Artist.

Artist Statement

I often contemplated engaging in artistic activities within subcultures. But my dismantling sneakers did not have the explicit intention of becoming an artist. My desire was to present the dismantled pieces in a pleasing manner to share them with other sneaker enthusiasts like me. I simply wanted to showcase my discovery, the new dimensions of sneakers. But it seems like my unwavering obsession and passion were perceived by others as a form of art. Thanks to those eyes, a once famous sneaker fanatic has now become an Artist. It was an unforeseen turnaround, but I now understand the destination of my life. I will probably have more torn-apart sneakers than wearable ones in my room for the rest of my life.

Artist CV

Rudyindahouse  (b.1982~)

@rudyindahouse_

Solo Exhibition

2023Break up To Make up, ALTER SIGHT KESSON, Seoul, Korea
2018Rudy gets Rude, Shinliart Gallery, Seoul, Korea

Solo Exhibition

2022UNDERCOVER, JANE CLAIRE, Seoul, Korea
Shapeshifters, Kunstlinie, Almere, Netherlands
New-Deconstructivism Exhibition, meta [Z], Seoul, Korea
2019SIDELINE, Rare by Blue, Seoul, Korea

Special Exhibition

2022Pop-Up Exhibition, Hyundai Department Store Cheonho, Seoul, Korea
SNEAKERS BY YOU, Gallery H, Seoul, Korea
Rudyindahouse x Foot Locker, Foot Locker Busan, Busan, Korea
2021Salomon ‘Almighty Voyage’, 8DIVISION, Seoul, Korea
20195yrs Footshop Anniversary, Footshop, Prague, Czech Republic
2019 SNEAKERS MARKET, Songshang Cultural and Creative Park, Taipei, Taiwan
SneakerLAH 2019, MVEC, Kuala Lumpur, Malaysia
S[e]OUL KOREA BOONTHESHOP FASHION WEEK 2019, BOONTHESHOP, Seoul, Korea
SNEAKE4house 4, SFactory, Seoul, Korea
RUDYINDAHOUSE EXHIBITION, atmos Bangkok, Bangkok, Thailand
RUDYINDAHOUSE EXHIBITION, atmos Ginza, Tokyo, Japan
Paris Live Deconstruction Exhibition / Exposition, Structure Paris, Paris, France
White Street Market 2019, Superstudio Più, Milan, Italy
2018Battle Force Seoul, Baesan, Seoul, Korea
SNEAK3Rhouse, SFactory, Seoul, Korea
RUDY X FOLDER, FOLDER Hongdae, Seoul, Korea
Custom Shoes Exhibition, KB Rockstar Cheongchun Maru, Seoul, Korea
SNEAKERhouse #2, KBS SPORTS WORLD, Seoul, Korea
HIPHOPPLAYA FESTIVAL 2018, Nanaji Hangang Park, Seoul, Korea
SNEAKER HEADS CONVENTION, PLACE1, Seoul, Korea

Art Fair

2020CREATORS’ GROUND, COEX, Seoul, Korea
SNEAKER FACTORY, Changsha IFS, China

Brand Projects

Adidas, Nike, Puma, Vans, Timberland, On Running, Gucci , JW Anderson, Karhu, Folder, Footlocker, atmos, FRAME, 8DIVISION, Hypebeast, Highsnobiety, Industry PDX, Terra et al.

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